Tekstgrootte: Kies de grootte van de letter
WMO Cliëntenraad Hengelo | Aanspreekpunt voor iedereen!

Persoonsgebonden budget en malafide zorgbureau’s

31 oktober 2017

Met enige regelmaat ontstaat ophef over malafide zorgburo’s of zorgverleners die wel het persoonsgebonden budget (PGB) opstrijken, maar niet de afgesproken zorg verlenen. Er waren ook berichten dat cliënten soms opdraaien voor het terugbetalen van het PGB geld. Wij spraken daarover met het Zorgloket.

Wie zorg nodig heeft kan dat krijgen in de vorm van zorg (natura) of in de vorm van geld waarmee je zelf de noodzakelijke zorg kunt inhuren (persoonsgebonden budget = PGB). Een PGB biedt meer keuzevrijheid, maar er zijn wel voorwaarden.

  • Je moet als cliënt juiste en volledige informatie verstrekken.
  • Je moet goed weten welke zorg je nodig hebt en dat bij de aanvraag kunnen uitleggen.
  • Je moet een administratie bijhouden van geleverde zorg en betalingen.
  • De consulent ( diegene met wie je het keukentafelgesprek voert) moet ook vinden dat je, al of niet met ondersteuning, in staat bent het PGB op een goede manier te beheren.
  • Het PGB mag niet duurder zijn dan zorg in natura, je kunt in dat geval wel een PGB krijgen maar het prijsverschil tussen natura en PGB moet je zelf bijpassen.

Als dat allemaal te ingewikkeld voor je is, kun je hulp vragen bij het beheer van je PGB aan iemand die je vertrouwt, maar die hulp of eventuele administratiekosten mogen niet uit het PGB betaald worden. Als dat allemaal niet lukt kun je beter geen PGB aanvragen en hulp in natura accepteren.

Als je je aan deze regels rond het PGB houdt, zul je nooit ruzie krijgen met de gemeente, ook niet als mocht blijken dat de zorgaanbieder de boel heeft opgelicht.
Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen met een PGB, vertel ons uw verhaal!

FacebookTwitterEmailPrint
Actualiteiten overzicht
©2020 WMO Cliëntenraad Hengelo | Webdesign: Elschotdesign
Ga terug naar boven